Διαγωνισμός PISA : τι μετρά, γιατί και για ποιον ;

Οι προτάσεις του ΟΟΣΑ ανατροφοδοτούνται με μια σειρά διαγωνισμών και διεθνών τεστ, που δεν καλούνται απλώς να κατατάξουν τις χώρες που συμμετέχουν σε μια πασαρέλα εκπαιδευτικών συστημάτων, αλλά να παρέμβουν στο περιεχόμενο των σχολικών προγραμμάτων: διεθνής μαθητικός διαγωνισμός PISA (Programme for International Student Assessment) για 15χρονους μαθητές, PIAAC για την καταγραφή δεξιοτήτων στις ηλικίες 16- 65 χρόνων. Περισσότερες από 70 χώρες αντιπροσωπεύονται στον PISA, στον οποίο η Ελλάδα συμμετέχει από το 2000. Φέτος πήραν μέρος 231 δημόσια και ιδιωτικά Γυμνάσια, Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια. Η επιλογή των σχολείων γίνεται με στρωματοποιημένη δειγματοληψία και το συνολικό αναμενόμενο δείγμα μαθητών αγγίζει τους 6300. Για πρώτη φορά φέτος η συμμετοχή των σχολείων που επελέγησαν ήταν υποχρωτική, με εντολή του Υπουργείου (της Αριστεράς). Για να συμμετέχει η χώρα μας στο διαγωνισμό πληρώνει περίπου 400.000 ευρώ σε τρία χρόνια.

Τα γνωστικά πεδία που διερευνώνται είναι τα Μαθηματικά, οι Φυσικές Επιστήμες, η κατανόηση κειμένου και (από φέτος) η συνεργατική επίλυση προβλήματος (back to basics, δηλαδή). Ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, οι δεξιότητες στα πεδία αυτά. Αυτό σημαίνει πως η εκπαίδευση του μαθητή θα πρέπει να είναι στραμμένη σε χρηστικές και επικοινωνιακές δεξιότητες για την καθημερινή και επαγγελματική του ζωή, σε βάρος της γενικής μόρφωσης. Γιατί, το σύνολο των δεξιοτήτων (μετρήσιμων ως προς την ποσότητά τους) θα καθορίσει και τη μελλοντική εργασιακή απασχόληση των αποφοίτων, όπως επισημαίνεται στην έκθεση του ΟΟΣΑ (Education at a Glance, 2014). Με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τα συνδέει όλα αυτά ο Nico Hirt, στο άρθρο του «Οι δεξιότητες απειλούν τη γνώση»: «Ο εργαζόμενος στον μπουφέ του μπαρ μιας διεθνούς αμαξοστοιχίας πρέπει να μπορεί να επικοινωνεί υποτυπωδώς σε διάφορες γλώσσες, να διαθέτει ικανότητες αριθμητικών υπολογισμών, ένα ελάχιστο υπόβαθρο τεχνολογικών, αριθμητικών και επιστημονικών γνώσεων ώστε να χειρίζεται τα διάφορα εργαλεία (φούρνος μικροκυμάτων, βραστήρας, ταμειακή μηχανή, μηχάνημα ανάγνωσης πιστωτικών καρτών, ψυγείο, μικροφωνικό σύστημα ανακοινώσεων…). Επίσης, πρέπει να επιδεικνύει κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες στις επαφές του με πελάτες πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους, να παίρνει πρωτοβουλίες, να ενδιαφέρεται για την επιχείρηση και να είναι ευέλικτος (λόγω των ωραρίων και των απρόοπτων συμβάντων στα τρένα)».

Το δικαίωμα, επομένως, στην εργασία για τους εμπειρογνώμονες των οργανισμών αυτών γίνεται μια καθαρά ατομική υπόθεση που εξαρτάται μόνο από το οπλοστάσιο δεξιοτήτων, αθωώνοντας τις πολιτικές της ΕΕ των 20.000.000 ανέργων.

«46Η είναι η Ελλάδα στον προηγούμενο διαγωνισμό PISA, αποτυχία του εκπαιδευτικού συστήματος, άχρηστοι οι μαθητές και οι καθηγητές» μας εγκαλούν μεγαλόστομα οι σχετικοί τίτλοι εφημερίδων. Πριν τους καλέσουμε να παρουσιάσουν τα εκπαιδευτικά (και κοινωνικά) συστήματα των χωρών που πρώτευσαν (Σιγκαπούρη και Χονγκ Κονγκ, όπου οι μικροί μαθητές οδηγούνται στα άκρα λόγω της πίεσης που τους ασκείται και του άκρατου ανταγωνισμού), ας τους θυμίσουμε και κάποιους άλλους αριθμούς: 4,1% του ΑΕΠ δαπανά η χώρα για την εκπαίδευση (τρίτη χώρα από το τέλος, με τελευταίες τη Σλοβακία και τη Βουλγαρία), με την πρόβλεψη για το 2015 να πέφτει στο 2,23 του ΑΕΠ, μείωση μισθών έως και 45% για τον πρωτοδιόριστο, 30.000 λιγότεροι εκπαιδευτικοί στη β/θμια εκπαίδευση, μηδενικές προσλήψεις, εκδίωξη 20000 μαθητών από τα ΕΠΑΛ, 12,09% των νέων ηλικίας 15-19 εκτός δομών Εκπαίδευσης, Κατάρτισης ή Μαθητείας. Αυτοί είναι για εμάς οι αριθμοί που μας στοιχειώνουν. Αυτή είναι η Εκπαίδευση των Διεθνών Οργανισμών και των εμπειρογνωμόνων, των μεσοπρόθεσμων και των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, της ΕΕ, του ΔΝΤ και του κεφαλαίου. Και απέναντι σε αυτά που ήρθαν, αλλά και σε όσα με βία έρχονται εμείς πρέπει να προτάξουμε το δικό μας όραμα για ένα σχολείο των όλων και των ίσων, ενιαίο και 12χρονο, δημόσιο και δωρεάν, όπου η γνώση θα απελευθερώνει και δε θα οδηγεί μόνο στην κατανόηση του κόσμου που μας περιβάλλει, μα και στην αλλαγή του.

Advertisements
Categories: Άρθρα | Ετικέτες: ,,,, | Σχολιάστε

Πλοήγηση άρθρων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: