Παρεμβάσεις ΔΕ Θεσ/νίκη: Το θλιβερό κατάντημα του κυβερνητικού συνδικαλισμού δείχνει η ανακοίνωση των ΣΥΝΕΚ για μαθητεία και ΕΠΑΛ που ξεπλένει τη νεοφιλελεύθερη – μνημονιακή πολιτική στην εκπαίδευση

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Δ.Ε.
%cf%80%ce%ac%ce%bb%ce%b9-%ce%ba%ce%b1%ce%ba%ce%ac%ce%ba%ce%b9%ce%b1

-Πάλι κακάκια στο χαλί; Ντροπή!

Το «ναι» σε 4ο μεταλυκειακό έτος σημαίνει και ντε φάκτο αποδοχή της μαθητείας; Φυσικά όχι! Τα ΣΥΝΕΚ με την ανακοίνωσή τους αναφέρονται στο θέμα παραπλανητικά και επιδερμικά, χωρίς να αγγίζουν την ουσία του ζητήματος στην παιδαγωγική αλλά και την κοινωνική του πλευρά. Με περισσή υποκρισία τα ΣΥΝΕΚ εντοπίζουν «αδυναμίες» και καταθέτουν προτάσεις για τη βελτίωση του προγράμματος της μαθητείας, όπως:

  • Ο εκπαιδευόμενος πρέπει να αμείβεται και να ασφαλίζεται! Φοβερό! Τους πρόλαβε το 3ο μνημόνιο! Κουβέντα για το ότι η μαθητεία χρηματοδοτείται από τα ΕΣΠΑ και θα γίνει «πάρτι» με τη συμμετοχή επιχειρήσεων!
  • Το πρόγραμμα της μαθητείας να υλοποιείται από τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ. Τι ευφυές και πρωτότυπο! Λες και θα μπορούσε να υλοποιηθεί από

    άλλους με τα σημερινά δεδομένα! «Αγνοούν» βέβαια ότι διαμορφώνεται ενιαίος χώρος για την κατάρτιση, «ΕΕΚ» ονομάζεται σε πρώτη φάση, ονοματοδοσία και αυτή προερχόμενη από το 3ο μνημόνιο!

  • Από 4 – 1 οι μέρες μαθητείας στις επιχειρήσεις εβδομαδιαία να γίνουν 3 – 2. Ε και; Τι θα προλάβουν να διδαχθούν τα παιδιά σε δυο μέρες, όταν είναι σημαντικές οι ελλείψεις σε τεχνικά μαθήματα που δεν διδάσκονται πλέον στα προηγούμενα έτη, εξαιτίας της συγχώνευσης ειδικοτήτων σε ενιαίους υπερτομείς, ενώ ταυτόχρονα, η Β΄ τάξη του ΕΠΑΛ είναι ενιαία, δηλαδή του τομέα; Ο τομέας Υγείας και Ευεξίας π.χ, έχει εννέα (9) ειδικότητες, ο τομέας Μηχανολογίας πέντε (5)! Πολλές από αυτές τις ειδικότητες είναι άσχετες μεταξύ τους, δεν έχουν δηλαδή κοινά μαθήματα. Ποια ειδικότητα να πρωτοβάλει μαθήματα μέσα σε 21 ώρες εβδομαδιαία; Και βέβαια η Γ΄ τάξη ειδικότητας δεν επαρκεί για τόσα μαθήματα.
  • Να δίνεται η δυνατότητα σ’ όλους τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ και όχι μόνο στο 33% που προβλέπεται. Τι υποκρισία! Λέει το 3ο μνημόνιο: Χάραξη ολοκληρωμένου σχεδίου εφαρμογής, με σκοπό την παροχή των απαιτούμενων θέσεων μαθητείας για όλους τους σπουδαστές ΕΠΑΣ – ΙΕΚ έως το 2016 και 33% σπουδαστών ΕΠΑΛ έως 2016 – 17. Δηλαδή αυτό ισχύει σαν αρχή και μνημονιακό προαπαιτούμενο.
  • «Είναι σαφές ότι η καθυστέρηση της οργάνωσης και της εφαρμογής της μαθητείας από την αρχή της σχολικής χρονιάς, (σημ: έτσι απαιτούσε το μνημόνιο), αναγκάζει το ΥΠΠΕΘ να προχωρήσει σε βιαστική εφαρμογή της από τον Φεβρουάριο του 2017 με πολλά προβλήματα που θα προκύψουν από αυτό – πώς θα καλυφθούν και πότε οι 9 μήνες, αν θα επεκταθεί και τους θερινούς μήνες, αν θα αναζητηθούν και από ποιους (ακόμα και από μαθητές προβλέπεται) θέσεις μαθητείας σε επιχειρήσεις κ.λπ», αναφέρουν τα ΣΥΝΕΚ. Εδώ ψελλίζουν απλά, ότι θα γίνει κόλαση εφόσον θ’ αρχίσει η μαθητεία το Φλεβάρη και δεν έχουν καν το θάρρος να προτείνουν διακοπή της μαθητείας το καλοκαίρι (με ό,τι αυτό συνεπάγεται).
  • «Οι ΣΥΝΕΚ πιστεύουν ότι το 4ο μεταλυκειακό έτος ειδίκευσης είναι ένα ακόμα στοίχημα-πρόκληση για την ανάπτυξη της ΤΕΕ στην Ελλάδα. Μετά από δεκαετίες καθυστέρησης δημιουργούνται οι αρχικές προϋποθέσεις για να καλυφθεί αυτό το μεγάλο κενό. Είναι προφανές ότι επειδή οι πολιτικοοικονομικές συνθήκες είναι δύσκολες, οι παρεμβάσεις μας, οι  διεκδικήσεις μας και η ετοιμότητά μας είναι κάτι περισσότερο από αναγκαίες». Εδώ μας παρουσιάζουν τη μαθητεία σαν ένα παλιό αίτημα του κλάδου και χάρη στη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, επιτέλους, θα πραγματοποιηθεί!
  • «Επειδή το όλο πρόγραμμα εντάχθηκε στην μη τυπική εκπαίδευση, με την αιτιολογία του Υπουργείου ότι έτσι “θα αποφευχθεί η ενσωμάτωση της κατάρτισης στο τυπικό εκπ/κό σύστημα”, δε θα δεχτούμε την καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών που θα εμπλακούν στις διαδικασίες του 4ου έτους. Τα εργασιακά τους δικαιώματα πρέπει να εναρμονίζονται με αυτά που ισχύουν στην τυπική εκπαίδευση κατ  αναλογία», αναφέρουν τα ΣΥΝΕΚ στην ανακοίνωσή τους. Δεν τους περνάει απ’ το μυαλό καθόλου ότι εφόσον η κινητικότητα είναι νόμος και εφόσον θα υπάρχουν τεράστιες υπεραριθμίες στα ΕΠΑΛ (κυρίως λόγω της συγχώνευσης τομέων, Β΄ τάξη) ένας πολύ μεγάλος αριθμός συναδέλφων θα μετακινηθούν στα ΙΕΚ και στην κατάρτιση. Και εκεί δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί, αλλά εκπαιδευτές και άλλες σχέσεις εργασίας, εντελώς ελαστικές!

Ποια είναι όμως η ουσία του ζητήματος της μαθητείας που δεν το αγγίζουν τα ΣΥΝΕΚ; Είναι η παιδαγωγική και η κοινωνική της πλευρά.

Τι είναι η μαθητεία και τι σημαίνει σήμερα η εφαρμογή της;

  • Για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης εισάγεται αυτός ο αναχρονιστικός θεσμός. Αντί της πρακτικής άσκησης έχουμε μαθητεία, δηλαδή «μάθηση» μέσω άμισθης ή χαμηλά αμειβόμενης εργασίας. Είναι άλλο η μαθητεία και άλλο η πρακτική άσκηση. Η μαθητεία είναι μια αναχρονιστική μέθοδος μετάδοσης τεχνικών – επαγγελματικών δεξιοτήτων που παραπέμπει σε άλλες εποχές. Η πρακτική άσκηση από την άλλη, υπάρχει σε σχολεία – σχολές και αποσκοπεί οι γνώσεις που απόκτησε ο μαθητής – σπουδαστής από μαθήματα θεωρητικά και εργαστηριακά, να τις «δει» και να τις εφαρμόσει στην πράξη, δηλαδή στον αντίστοιχο επαγγελματικό χώρο. Ενώ η μαθητεία κάνει ακριβώς το αντίθετο. Γνώσεις και κυρίως δεξιότητες που δεν τις μαθαίνεις μέσω της διδασκαλίας, σε στέλνουν στον επαγγελματικό χώρο για τις μάθεις εκεί. Μέθοδος που εφαρμοζόταν έναν αιώνα πριν, όταν δεν υπήρχαν σχολεία τεχνικά και επαγγελματικά! Σήμερα αποτελεί εντολή των μνημονίων για την ΤΕΕ και φυσικά περιέχεται στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ. Δηλαδή, φτηνή και αμφίβολης αξίας μάθηση, που στις σημερινές μνημονιακές συνθήκες δεν θα είναι καθόλου μάθηση, αλλά εργασία με ελάχιστη αμοιβή .
  • Μέσα σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και ανεργίας, θα στείλουν τους μαθητές του 4ου έτους μαθητείας των ΕΠΑΛ, αλλά και των άλλων σημερινών δομών κατάρτισης, με το πρόσχημα της «εκπαίδευσης», να προσφέρουν φτηνή εργασία καταλαμβάνοντας πάγιες κενές θέσεις εργαζομένων σε νοσοκομεία, παιδικούς Σταθμούς, λιμάνια, δήμους και κάθε μορφής ιδιωτικές επιχειρήσεις. Το 3ο μνημόνιο, αλλά και ο 4386/16, είχαν ορίσει την έναρξη της κανονικής μαθητείας (όχι της πιλοτικής) να ξεκινήσει το Σεπτέμβριο του 2016. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη όπως γνωρίζουμε και τώρα εντελώς εσπευσμένα ήρθε εγκύκλιος στα ΕΠΑΛ και ΕΚ για άμεση έναρξη εγγραφών, έτσι ώστε να ξεκινήσει αρχές του Φλεβάρη. Το φοβερό μ’ αυτή την εγκύκλιο είναι ότι εισάγει και τον απαράδεκτο όρο, εκτός των άλλων, πως δικαίωμα εγγραφής έχουν μόνο οι απόφοιτοι που δεν εργάζονται! Δηλαδή χωρίς κανένα πρόσχημα παιδαγωγικό, λένε πως δικαίωμα στη μαθητεία έχουν οι άνεργοι απόφοιτοι, κάτι που δεν αναφέρεται στον νόμο και αποκαλύπτει εντελώς τον πραγματικό ρόλο της μαθητείας.

Αυτό το άθλιο κείμενο των ΣΥΝΕΚ, το μόνο που καταγράφει ως πραγματικότητα, είναι η χωρίς προσχήματα συγκάλυψη όλων αυτών των κυβερνητικών επιλογών που δρομολογήθηκαν, αλλά και αυτών που θα ακολουθήσουν άμεσα, με το διετές ουσιαστικά λύκειο, την αναγκαστική έξοδο της ΤΕΕ από την τυπική εκπαίδευση κ.λπ., σύμφωνα με τις επιταγές του 3ου μνημονίου και τον ΟΟΣΑ. Μάλιστα προσπαθεί να εμφανίσει κάποια από αυτά ως παλιά αιτήματα του κλάδου, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.

Advertisements
Categories: Οι Παρεμβάσεις στην Εκπαίδευση, ΣΥΝΕΚ, ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ΤΕΕ, μαθητεία, μνημόνιο | Ετικέτες: | Σχολιάστε

Πλοήγηση άρθρων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: