Η μαθητεία και τα προβλήματα που προκαλεί στην τεχνική εκπαίδευση

Το Υπουργείο Παιδείας έχει αρχίσει τη μετατροπή της τεχνικής εκπαίδευσης σε κατάρτιση με κάθε κόστος. Αυτό συμβαίνει και σε θεσμικό επίπεδο με τη μεταφορά της Διεύθυνσης της τεχνικής εκπαίδευσης, με την ευθύνη των ΕΠΑΛ και των ΕΚ, στη Δια βίου Μάθηση και στον αρμόδιο υφυπουργό Μπαξεβανάκη, που μάλιστα προέρχεται επαγγελματικά από την τεχνική εκπαίδευση.

Σύμφωνα με αυτές τις επιλογές την περίοδο αυτή τα ΕΠΑΛ πρέπει να έχουν ως απόλυτη προτεραιότητα τη μαθητεία, που βέβαια έχει πολλά χαρακτηριστικά της μη τυπικής εκπαίδευσης και ουσιαστικά θα αποτελεί μια νέα μορφή ελαστικής εργασίας σε βάρος της μόνιμης απασχόλησης. Εντολές για τηλέφωνα σε παλιούς μαθητές, υποψήφιους για τη «μαθητεία» και έρευνα σε οργανισμούς, αλλά ακόμη και σε ιδιωτικές επιχειρήσεις για να υπάρξουν θέσεις «μαθητείας». Τέλος, απαίτηση για αποστολή στις Διευθύνσεις λιστών με ονόματα εκπαιδευτικών, που έχουν μειωμένο ωράριο ή θα το αποκτήσουν με τη διαδικασία των μη παρακολουθούντων, για να υπηρετήσουν τη μαθητεία στο εργαστηριακό επτάωρο ή ως «επόπτες εργασίας».

Στο πλαίσιο αυτό κινείται και η πρωτοφανής και απαράδεκτη συμπληρωματική υπουργική απόφαση, που αφορά αποκλειστικά τα ΕΠΑΛ,  για συμπλήρωση από το σύλλογο πρακτικού «μη παρακολουθούντων» μαθητών στο τέλος του Α΄ Τετραμήνου. Κινείται στα όρια της νομιμότητας και της εγκυρότητας και εγείρονται ζητήματα νομικής και ουσιαστικής κάλυψης του Συλλόγου συνολικά, αλλά και των καθηγητών στα εργαστήρια. Διότι ο χαρακτηρισμός των μαθητών κρίνεται στο τέλος του σχολικού έτους και κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει μαθητές, που έχουν απουσίες «πάνω από το όριο», από το να παρακολουθούν εργαστηριακά και θεωρητικά μαθήματα ως το τέλος των μαθημάτων στο Β΄ Τετράμηνο. Όμως, επίσης, αποτελεί ένα αντιπαιδαγωγικό και άδικο μέτρο, που οδηγεί στην ουσιαστική αποπομπή τους. Επιπλέον, δεν μπορεί οι μη παρακολουθούντες να αφορούν αποκλειστικά και μόνο τους μαθητές των ΕΠΑΛ. Για να υπάρξει αποκατάσταση της αδικίας χρειάζεται να καταργηθεί αυτή και να μην ισχύει στα ΕΠΑΛ, όπως δεν ισχύει στα γυμνάσια και στα ΓΕΛ.

Με βάση, λοιπόν, με αυτήν την απόφαση οι «μη παρακολουθούντες» μαθητές α) δεν λαμβάνονται υπόψη στα αριθμητικά δεδομένα του τμήματος για τις αναθέσεις των μαθημάτων, θεωρητικών και εργαστηριακών, καθώς και β) στον προγραμματισμό των τμημάτων για το επόμενο σχολικό έτος καθώς και των κενών και των πλεονασμάτων των εκπαιδευτικών. Πρέπει πάση θυσία να προκύψουν εκπαιδευτικοί με μειωμένο ή χωρίς καθόλου ωράριο, για να υπηρετήσουν από φέτος τη μαθητεία, που διακαώς επιθυμεί το Υπουργείο να ξεκινήσει το γρηγορότερο δυνατόν, για να μη χαθούν τα σχετικά κονδύλια από το ΕΣΠΑ, δεσμευμένα από την περίοδο Αρβανιτόπουλου. Κι όλα αυτά χωρίς να υπολογίζονται οι αντιπαιδαγωγικές και όχι μόνο επιπτώσεις, που θα υπάρξουν στις αλλαγές των αναθέσεων και των διδασκόντων εκπαιδευτικών στη μέση της χρονιάς ακόμη και σε πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. Ακόμη, είναι πολύ πιθανό με αυτές τις διαδικασίες να κλείσουν και νέα τμήματα την επόμενη χρονιά μετά από όσα έκλεισαν πέρυσι με την κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων. Αυτή η εξέλιξη θα στερήσει εκατοντάδες μαθητές από τη δυνατότητα να σπουδάσουν αυτό που τους ενδιαφέρει και κοντά στον τόπο διαμονής τους.

oosaΓιατί όλα αυτά; Γιατί η μαθητεία είναι στρατηγική επιλογή του κεφαλαίου και δοκιμασμένη πολιτική στην ΕΕ και σε διάφορες χώρες του ΟΟΣΑ. Η Επαγγελματική Εκπαίδευση υποτάσσεται και υπηρετεί την αγορά εργασίας με συνθήκες και όρους ακραίας εκμετάλλευσης για τους νέους εργαζόμενους-μαθητευόμενους, ενώ ταυτόχρονα οδηγεί και τους εκπαιδευτικούς σε νέο αντιδραστικό ρόλο, αλλά και επισφαλείς συνθήκες εργασίας.

Οι μαθητευόμενοι στο χώρο εργασίας είναι εργαζόμενοι με συνθήκες εργασιακής ζούγκλας, αθλιότερες των συνθηκών που επικρατούν σήμερα, ως θύματα της κρίσης και της ανεργίας θα αμείβονται σαν επαίτες, αν και είναι πτυχιούχοι των ΕΠΑΛ με το 75% του υποκατώτατου μισθού του ανειδίκευτου εργάτη, με μισή ασφάλιση και χωρίς κανένα συνδικαλιστικό δικαίωμα, αφού δεν υπολογίζονται ως εργαζόμενοι, αλλά ως μαθητευόμενοι.

Σύμφωνα με το Σχέδιο οδηγού εφαρμογής του μεταλυκειακού έτους-τάξης μαθητείας «Οι μαθητευόμενοι εποπτεύονται στο χώρο εργασίας από εκπαιδευτικό, όπως ορίζεται παρακάτω. Ο εκπαιδευτικός υπεύθυνος για την εποπτεία υποχρεωτικά επισκέπτεται την επιχείρηση ή τον οργανισμό, όπου έχουν τοποθετηθεί οι μαθητές, τουλάχιστον μια φορά το μήνα σε πρωινό ή απογευματινό ωράριο. Επιπλέον, πραγματοποιεί υποχρεωτικά επίσκεψη στην αρχή και στο τέλος της περιόδου της μαθητείας και όποτε παραστεί έκτακτη ανάγκη για επίλυση θεμάτων που αφορούν την εφαρμογή των όρων της σύμβασης. Ο εκπαιδευτικός επιβλέπει την τήρηση των όρων της σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ μαθητευόμενου, επιχείρησης και έχει θεωρηθεί από το Διευθυντή του ΕΠΑ.Λ., ελέγχει τα έντυπα της μαθητείας, φροντίζει για την τήρηση του ημερολογίου μαθητείας, καταμετρά τις απουσίες, ενημερώνεται για τις άδειες, παρακολουθεί την εν γένει πρόοδο του μαθητευόμενου και συντάσσει ανάλογες εκθέσεις προς τον διευθυντή της σχολικής μονάδας για κάθε επίσκεψη στην επιχείρηση.»

Ο εκπαιδευτικός επόπτης κάθε άλλο παρά εκπαιδευτικός είναι, ο ρόλος του αλλάζει ποιοτικά και ριζικά. Ο δάσκαλος της τάξης ή του εργαστηρίου πλέον γίνεται επόπτης εργασίας σε ένα χώρο, που καμία σχέση δεν έχει με το σχολείο και την εκπαίδευση. Αναλαμβάνει καθήκοντα που αντιστοιχούν στην επιθεώρηση εργασίας ή σε στελέχη των οργανισμών ή των επιχειρήσεων που εργάζονται οι «μαθητευόμενοι». Αλήθεια, σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος, ειδικά όταν δεν τηρείται η «σύμβαση», ποιες είναι οι ευθύνες του επόπτη εκπαιδευτικού; Επιπλέον, γιατί ένας εκπαιδευτικός οφείλει να ελέγχει  τη στάση και τη συμπεριφορά ενός εργαζομένου-μαθητή στο χώρο εργασίας; Η αποζημίωση για τους επόπτες αντιστοιχεί σε 2 διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως για εποπτεία μέχρι 8 μαθητών και φθάνει κλιμακωτά το ανώτατο στις 6 ώρες για εποπτεία από 19 έως 25 μαθητών, που εργάζονται σε πάνω από 10 επιχειρήσεις ή οργανισμούς…

Τελικά, θέλουν στο Υπουργείο Παιδείας τους νέους να είναι εργαζόμενοι υποτακτικοί κακοπληρωμένοι με μέρος του υποκατώτατου μισθού και με μισή ασφάλιση; Και τα θέλουν  αυτά με την έγκριση των σχολείων, δηλαδή, με την υπογραφή του Διευθυντή του ΕΠΑΛ και την εποπτεία των εκπαιδευτικών, που τους θέλουν και αυτούς να γίνονται λάστιχο σε ΕΠΑΛ, ΕΚ, ΙΕΚ και σε χώρους εργασίας. Από την άλλη στο Υπουργείο αρνούνται να παραδεχτούν ότι υπάρχει η αναμφισβήτητη ανάγκη ολοκλήρωσης των γνωστικών αντικειμένων στο ΕΠΑΛ, που προέκυψε κυρίως από την κατάργηση πολλών ειδικοτήτων και τομέων από το αναλυτικό πρόγραμμα της Β΄ τάξης. Και αυτή η έλλειψη δεν αντιμετωπίζεται σε καμιά περίπτωση με το 4ο έτος της μαθητείας.

Γανιάρη Ιφιγένεια, ΠΕ 19,

Ζιάβρας Μιχάλης, ΠΕ 17.04,

Κουρνιώτης Χρήστος, ΠΕ 02

 καθηγητές σε ΕΠΑΛ και ΕΚ

Advertisements
Categories: ΟΟΣΑ, Οι Παρεμβάσεις στην Εκπαίδευση, ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ΤΕΕ, μαθητεία | Σχολιάστε

Πλοήγηση άρθρων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: