Η θέση των Παρεμβάσεων για την αξιολόγηση

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΔΕ

ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΑΘΕΡΑ ΕΠΙ 30 ΧΡΟΝΙΑ ΕΝΑΝΤΙΑ

ΣΤΙΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ ΝΑ ΕΙΣΑΓΟΥΝ

ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Στο τέλος της δεκαετίας του ΄70 και στις αρχές της δεκαετίας του ΄80 διευρύνθηκε η δημόσια μέση εκπαίδευση μέσα από τους λαϊκούς αγώνες της μεταπολίτευσης και του Πολυτεχνείου, που είχαν τις ρίζες τους στους προδικτατορικούς αγώνες για το 15% για την παιδεία και για την καθιέρωση της δημοτικής στα σχολεία (Ψωμί – Παιδεία – Ελευθερία). Το αγαθό της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης έγινε καθολικό (συρρικνώθηκε η ιδιωτική εκπαίδευση) και έφτασε στα πλέον απομακρυσμένα σημεία της επικράτειας. Ο νόμος 1566/1985 θεσμοθέτησε μια πιο δημοκρατική λειτουργία του σχολείου σε σύγκριση με το παρελθόν, αύξησε τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και βελτίωσε τις εργασιακές σχέσεις  των εργαζομένων στην εκπαίδευση.

Όμως, η επικράτηση του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού (Θάτσερ – Ρίγκαν) στις Αγγλοσαξονικές χώρες πιέζει συνεχώς ώστε να εφαρμόζονται στην εκπαίδευση πολιτικές που κατηγοριοποιούν τα σχολεία με βάση τις επιδόσεις των μαθητών και των εκπαιδευτικών και εξαρτούν τη χρηματοδότησή τους από αυτές τις επιδόσεις. Αναθέτουν στα ίδια τα σχολεία την αναζήτηση χορηγών για την χρηματοδότησή τους. Κύριο εργαλείο για την εφαρμογή των πολιτικών τους και την εξασφάλιση της κοινωνικής συναίνεσης αποτελεί η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού. Οι πρώτες απόπειρες για την  εφαρμογή των πολιτικών αυτών επιχειρήθηκαν από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 και στις αρχές του ΄90. Το εκπαιδευτικό κίνημα τις απέκρουσε με την μεγαλειώδη απεργία του ΄88, οπότε και άλλαξαν τρείς υπουργοί Παιδείας και την θυσία του Νίκου Τεμπονέρα στην διάρκεια των μαθητικών κινητοποιήσεων του ΄90 -΄91.

Οι αγώνες εκείνοι συνολικά οδήγησαν στη συγκρότηση των Αγωνιστικών Παρεμβάσεων Συσπειρώσεων Κινήσεων, ενός συνδικαλιστικού ρεύματος πολυτασικού, αυτόνομου πολιτικά, με σεβασμό στη διαφορετικότητα των θέσεων και των αντιλήψεων των μελών του και με σαφείς αναφορές στην αντικαπιταλιστική, αντιιμπεριαλιστική και αντιρεφορμιστική Αριστερά. Η συνδικαλιστική παράταξη αυτή συνεχίζει μέχρι σήμερα αταλάντευτα τον αγώνα ενάντια στη δεξιά και νεοφιλελεύθερη πολιτική σε όλο το φάσμα της Εκπαίδευσης.

Οι θιασώτες της  αξιολόγησης τότε άρχισαν να παπαγαλίζουν το περιεχόμενο των εκθέσεων του ΟΟΣΑ (περιγραφική αξιολόγηση, φάκελος μαθητή, δημιουργικές εργασίες, αυτονομία σχολικής μονάδας – παιδαγωγική – οικονομική – διοικητική, τράπεζα θεμάτων κ.α.). Οι εκπαιδευτικοί κατάλαβαν ότι όλα αυτά οδηγούν στο φθηνό, ευέλικτο, κατηγοριοποιημένο σχολείο – επιχείρηση, που ήθελαν  να στήσουν οι κυβερνώντες τότε. Με κύριο αίτημα την κατάργηση του νόμου 2525/97 μετά από 8 εβδομάδων απεργία, αλλά και μαθητικές κινητοποιήσεις, το εκπαιδευτικό κίνημα κατόρθωσε να μην εφαρμοστούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η νομοθετική αποτύπωση και η πολιτική βούληση για εφαρμογή των προαναφερόμενων μέτρων παραμένουν αναλλοίωτες  μέχρι σήμερα, ενώ έχουν αλλάξει πολλές κυβερνήσεις μέσα στα τελευταία 20 χρόνια. Όλες αυτές τις προσπάθειες επιβολής της αξιολόγησης τις έχει αποκρούσει αποτελεσματικά το εκπαιδευτικό κίνημα ως τώρα.

Δεν πρέπει να μας διαφεύγει σε καμιά περίπτωση ότι η σημερινή κυβέρνηση δια του υπουργού Παιδείας υλοποιεί σταθερά τις εντολές ΕΕ – ΔΝΤ – ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση. Μας εγκαλεί λέγοντας ότι είμαστε αντίθετοι στο να εφαρμόζουμε νέες ιδέες και μεθόδους. Όμως αυτά που μας ζητά είναι τόσο παλιά και αντιδραστικά, αφού έρχονται ήδη από τις αρχές του ΄90. Μάλιστα ο ίδιος ο υπουργός και το κόμμα του τα αντιστρατεύονταν μέχρι μόλις πριν 2-3 χρόνια. Για την επαλήθευση αυτού του γεγονότος τον καλούμε να διαβάσει την αρθρογραφία του στον τύπο την δεκαετία του ΄90 για τον αυτόνομο μορφωτικό χαρακτήρα του Λυκείου.

Χρειάζεται να υπενθυμίζουμε συνεχώς ότι το 17ο Συνδικαλιστικό Συνέδριο της ΟΛΜΕ αποφάσισε «όχι στην αξιολόγηση χειραγώγηση», άρα οιαδήποτε προσπάθεια εκδηλωθεί για αλλαγή της θέσης αυτής στο επικείμενο 18ο Συνδικαλιστικό Συνέδριο, θα πρέπει να αποκρουσθεί. Ακριβώς γι΄ αυτόν τον λόγο χρειάζεται να τονίζουμε ότι θα πρέπει το ζήτημα της αξιολόγησης να λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπόψη στις εκλογές, που γίνονται αυτό το διάστημα για την ανάδειξη αντιπροσώπων για το 18ο Συνέδριο στις αρχές του Ιούλη.

Σημαντικές προσπάθειες, ώστε η Ομοσπονδία και ο κλάδος να αρχίσουν να λένε “ναι στην  αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση και στη μαθητεία στα ΕΠΑΛ”, εκδηλώθηκαν στο 11ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ τον Οκτώβριο του 2016. Εκεί, υπερασπιστήκαμε με δυναμισμό τις θέσεις του 16ου και 17ου συνεδρίου για τα θέματα αυτά κόντρα στην ενορχηστρωμένη προσπάθεια των ΔΑΚΕ, ΠΕΚ και ΣΥΝΕΚ και αποχωρήσαμε την τελευταία μέρα του Συνεδρίου. Έτσι, υπήρξε ένα ρήγμα στις ΣΥΝΕΚ, που οδήγησε σε άμεση απόφαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ για το «κατέβασμα» από τον ιστότοπο του ΚΕΜΕΤΕ μόνο της εργασίας για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που ουσιαστικά την προωθούσε, αλλά όχι και της μαθητείας, όπως ζητούσαμε εμείς. Μάλιστα η απόφαση αυτή υλοποιήθηκε τον Απρίλιο, μετά από 5 μήνες, και μετά από απειλές μας για καταγγελία στους υπαίτιους. Ήταν οι συντονιστές της ομάδας εργασίας για την αξιολόγηση, ο Γ. Γραμματέας και ο Αντιπρόεδρος του ΚΕΜΕΤΕ από ΔΑΚΕ και ΠΕΚ αντίστοιχα.

Όμως, ενώ εκκρεμούσε ακόμη η απόσυρση της εργασίας της αξιολόγησης, προέκυψε ένα ακόμη πιο σοβαρό πρόβλημα. Η έκδοση σε βιβλίο της ολοκληρωμένης εργασίας της αξιολόγησης χωρίς καμιά συνεννόηση ή έγκριση από τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ. Υπεύθυνος για αυτό το απαράδεκτο ατόπημα ήταν και πάλι ο Γ. Γραμματέας κυρίως, αλλά και ο Αντιπρόεδρος του ΚΕΜΕΤΕ από ΔΑΚΕ και ΠΕΚ αντίστοιχα και με τη σύμφωνη γνώμη των υπόλοιπων μελών της ομάδας εργασίας. Το ΔΣ της ΟΛΜΕ το μόνο που έκανε ήταν να επιπλήξει το Γ. Γραμματέα χωρίς να τον καλέσει να αποσύρει άμεσα το βιβλίο, όπως ζητούσαμε εμείς. Αλλά με αυτόν τον τρόπο όσα αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία της Ομοσπονδίας δεν διαφυλάσσονται με βάση συμφωνημένους και σαφείς όρους, αλλά  χρησιμοποιούνται ανεξέλεγκτα και κατά βούληση για να εξυπηρετούνται προσωπικοί και παραταξιακοί στόχοι και σκοποί. Αυτή η πρακτική δεν πρέπει να περάσει με κανένα τρόπο!

Το συνεπές και αμετακίνητα προσηλωμένο στις ανάγκες της κοινωνίας και των μαθητών μας ρεύμα των Αγωνιστικών Συσπειρώσεων Παρεμβάσεων Κινήσεων συνεχίζει να αγωνίζεται σταθερά. Αγωνιζόμαστε για Ενιαίο Δημόσιο Δωρεάν και Δημοκρατικό Σχολείο για όλα τα παιδιά και για όλη τη γνώση χωρίς κανένα αποκλεισμό και με την Τεχνική Εκπαίδευση ουσιαστικά αναβαθμισμένη και χωρίς μαθητεία, επιδιώκοντας να μπολιάσουμε ουσιαστικά το εκπαιδευτικό κίνημα και την κοινωνία με αυτές, αλλά και με άλλες ρηξικέλευθες προτάσεις μας.

Ταυτόχρονα αγωνιζόμαστε σταθερά για να αποτραπεί κάθε απόπειρα και επιχείρηση εφαρμογής της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, η οποία ανοίγει το δρόμο σε απολύσεις εκπαιδευτικών κατά τα πρότυπα και τα “οράματα” του Μητσοτάκη και της δεξιάς πολιτικής του, ενώ διαιωνίζει το καθεστώς της μισθολογικής καθήλωσης και της παρατεταμένης φτώχειας. Είμαστε αντίθετοι σε κάθε προσπάθεια εφαρμογής της αξιολόγησης η οποία οδηγεί στην υποταγή και στη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών αφαιρώντας τα δημοκρατικά χαρακτηριστικά του σχολείου. Τέλος, λέμε ένα βροντερό όχι, για μια ακόμα φορά, στην επιβολή της διαβόητης αυτοαξιολόγησης (αποτίμηση τη βάφτισαν οι νέοι καλοθελητές) των σχολείων που οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και τον οικονομικό μαρασμό τους. Ταυτόχρονα διαμορφώνει ανταγωνιστικές συνθήκες ζούγκλας ανάμεσα στα σχολεία με επίδικο την ίδια τους την επιβίωση, ενώ απαλλάσσει το κράτος από τη θεμελιακή του υποχρέωση να τα στηρίζει ολόπλευρα και ισότιμα.

Advertisements
Categories: Οι Παρεμβάσεις στην Εκπαίδευση, αξιολόγηση | Σχολιάστε

Πλοήγηση άρθρων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: